Сексология

Обикновено името определя и същността на науката. Така е и тук — името на науката сексология е съставено от две думи: секс, която произлиза от латинската дума sexus и по своя първичен смисъл означава сека, разсичам, разделям, т. е. секс означава същото, което на български означава ду­мата пол — разделям, разполовявам (разбира се, разделянето на живите организми на две половини — мъжка и женска). Втората част, логос, е също латинска дума и означава слово, реч, знание, наука. Следователно сексологията е наука за пола, т. е. наука за онова природно явление, в резултат на което жи­вите същества са се разделили на два различни пола, които, взаимосъдействувайки си, осъществяват своето размножаване, своето възпроизводство.
Сексологията спада към голямата група науки,които имат за свой обект на проучване възпроизводството на живите съ­щества и по-конкретно — възпроизводството на човека- Чове-ковъзпронзводството обаче е обект и на’ много други есте­ствени, обществени и медицински науки- Затова.в случая! е важно да се определи какъв е конкретният предмет на сексо­логията.
Предмет на сексологията е онази страна на човековъзпро-изводството, която е свързана с половия живот на човека, т. е. предмет на сексологията е половата дейност на хората. Съще­ственото тук е, че половата дейност е такава физиологична функция, която винаги се осъществява не индивидуално, а ко­лективно — от половата двойка (на латински paria se-xualis), т. е. извъруша се париално, от двойката, чифтно.
Именно иоловата двойка, състояща се от два индивида от раз­личен пол, е функционалната единица, която, взаимосъдей-ствувайки си, осъществява половата дейност, осъществява въз­производството. Така по същество сексологията е наука за по­ловата двойка — париология, наука за всички биологични, пси­хични и социални отношения, които се пораждат, съществуват и се развиват при осъществяване на половата дейност от поло­вата двойка. Казано накратко, предмет на сексологията са по­ловата дейност и половите взаимоотношения.
Следва, че сексологията е система от теоретични знания и? практически постановки относно пола в неговата интегрална цялост. Сексологията изучава: 1) филогенетичното и онтогене-тичното развитие на пола; 2) дейността на половата двойка; 3) отношенията вътре в половата двойка и 4) отношенията на половата двойка с другите социални формации. Но както по­лът не е прост аритметичен сбор от биологични, психични, со­циални и медицински феномени, а сложно организирана си­стема, която притежава свои собствени и специфични прин­ципи на организация, свои закономерности, които не могат да се сведат до принципите, свойствата и закономерностите на от­делните елементи, от които е съставена, тъй и сексологията не е прост сбор, комплекс, конгломерат от различни дисциплини, нито синтез от знания за различни страни от функционирането на пола.
Полът може да се разглежда само като цялостна система,, а това означава, че сексологията като наука изучава взимодействието на различните компоненти (подсистеми), определящи пола като нещо цяло, единно, вътрешно свързано и организи­рано, подчинено па общи закони. Така сексологията се оказва сложна, интегрална, синтетична наука, която заема междинно място сред естествените, обществените, психологичните и ме­дицинските науки. Тя е една междинна наука.
Човекът от най-дълбока древност се е интересувал от въ­просите, свързани с половия живот и половите взаимоотноше­ния. Та нали именно половото влечение и половото желание лежат в основата на най-прекрасните и силни човешки чув­ства — на любовта между лицата от различен пол и на резул­тата от тази любов — създаването на поколение (раждането, отглеждането и възпитанието на децата).
Още в древноиндийските Веди се разказва как прародите­лят на човечеството Праджапати тъгувал в своята самота и тогава у него се породил силен копнеж, любов, кама. Той поже­лал да се размножава и създал света, като разделил себе си
rfa две половини — мъжка и женска- Древнокитайска легенда описва как в началото на всичко се появили мъжкото начало — Янг, бащата, единството, съвършенството и утвърждаването,, и женското начало — Ин, майката, двойствеността, несъвър­шенството и отрицанието.
Древногръцкият поет Хезиод разказва, че в началото съще­ствувал само безкрайният Хаос, от който възникнала широко-гръдата Геа (земята) и мрачният Тартар (подземното цар­ство), а сред тях най-прекрасният от всички богове — Ерос, мо­гъщата сила на любовта, която властвува навсякъде и свърз­ва всичко. Ерос покорявал душите на богове и на смъртни и ги лишавал от разум.
По-късно, в началото на нашата ера, бележитият римски поет Публий Овидий Назон пише своя известен трактат „Лю­бовно изкуство“ („Ars amatoria“), в което дава интересни прак­тически съвети. Няколко века по-късно индийският мъдрец, философ и лекар Ватсаъяна събира трудовете на своите пред­шественици и съставя знаменитите си любовни предписания „Кама сутра“. Според Ватсаъяна човекът в своя живот има три главни цели: моралния и религиозния дълг — дхарма, матери­алното благосъстояние — артха, и чувствената наслада, лю­бовта — кама. Тяхното съчетание образува триединство (трн-варга), което трябва да е идеалът на всеки човек.
Подобни любовни трактати, напътствия и предписания са ни оставили всички древни култури — арабската, китайската и др. Трябваше обаче да изминат векове, докато в края на мина­лото • столетие се зароди съвременната научна сексология. Много са причините за това по-късно развитие на сексологич­ните знания, но най-важни от тях са:
От една страна — особената сложност на половите явле­ния, които при човека са не само биологични, но и психични н социални. Поради това сексологията не можеше да се развие, до­като не са се развили други основни естествени и обществени науки, които са необходима предпоставка за нейното изграж­дане.
От друга страна — известни идеологични причини: нетър­пимостта на аскетичната християнска религия към пола и по­ловия живот. Нетърпимост, която се ширеше векове наред по-цяла Европа, т. е. там, където се разви съвременната наука, нетърпимост, която потискаше и ограничаваше половия живот като нещо грозно, срамно и недостойно, като грях пред бога. Една нетърпимост, която отхвърляше всяко научно изследване на половия живот и издигаше в нравствена добродетел поло-
вото невежество. Нетърпимост, която и днес все още е жива в съзнанието на мнозина и дори в нашето модерно социалисти­ческо общество все още пречи на нормалното развитие на сек­сологичното изследване и на разпространяването на сексоло­гични знания сред най-широките народни маси.
Поради това сексологията все още не може да намери по­лагащото и се място сред другите науки и не може да се раз­вие така, както би трябвало, ако се гледа на огромното со­циално-значение на проблемите, конто тя изследва. А несъм­нено тя е една особено ценна и необходима научна област. Като изучава и опознава явленията и закономерностите изобщо на половия живот и конкретно па половия живот на човека, тя съдействува този живот да стане по-разумен и добър, да се осигури неговото хармонично функциониране и развитие, да се избягнат неблагополучията и разстройствата в него, неговото регулиране и управление да се поставят на научни основи. Така човешкият живот може да се направи по-радостен и щастлив.
Развитието и управлението на половия и на семейния живот трябва да се осъществяват върху научни основи съобразно тяхната собствена обективна логика, изисквания и потребно­сти, като се премахнат всякакъв субективизъм и волунтари-зъм, като окончателно се ликвидират остатъците от религиоз­ната идеология и буржоазния морал, като се преодолеят веков­ните предразсъдъци и отживелици, които безсмислено потискат и репресират една толкова важна природна и обществена дей­ност, и като се внедряват рационални етични и правни норми. Направляването, ръководенето и оптимизирането на семейния и на половия живот трябва да представляват първостепенна задача на всяко държавно и обществено ръководство.
Половата дейност и половите взаимоотношения могат да се разглеждат изобщо, като развитие на едно природно и обще­ствено явление, а могат да се разглеждат и конкретно — в тях­ното индивидуално развитие и проявеност. Накрая трябва да се разгледат и смущенията, разстройствата на половата дей­ност и на половите взаимоотношения. Така се очертават трите
основни раздела, които трябва да съдържа съвременната си­стемна сексология:
I. Обща сексология — която разглежда общото развитие на половата дейност и на половите взаимоотношения:
развитие на пола до човека — филогенетично развитие на пола;
развитие на пола на нивото па човека — половата дей­ност и половите взаимоотношения в човешкото общество.
II. Специална сексология — която разглежда индивидуалното развитие на половата система и на половите
функции:
1) развитие на половата система до раждането — прена-тално онтогенетично развитие на пола;
развитие на половата дейност след раждането —- полът през различните’възрастови преходи;
осъществяването па половото общуване от половата двойка — копулативния цикъл.
III. Медицинска сексология — която разглежда
разстройствата на половата дейност и на половите взаимоотношения: тяхната етиология и патогенеза, клиника и диагностика, лечение и профилактика.
30 яну 2012
2189

Подобни новини