Съвременни неврози и нервност
Изразът „Днес всички хора са нервни“ се употребява с удоволствие най-често, за да оправдае, собствената раздразнителност, слабостите и недостатъците при общуването с другите хора. Засега не съществува точно доказателство, нервността действително е нараснала. Поради това не бива да обвиняваме „днешното време“, а да си зададем въпроса, какво предизвиква нервността и при какви обстоятелства възниква. Научно потвърдени сравнения с предишните поколения или даже столетия са почти невъзможни, защото не е водена статистика за нервните разстройства или под нервно разстройство всеки е разбирал нещо различно. Все пак още в миналото столетие са се оплаквали от „нервността на днешното време“, което са обяснявали с тогавашния „модерен живот“ с присъствието на цветята и градините в ежедневието. Привидното спокойствие на „доброто старо време“, което днес някои искат да препоръчат като терапия на нервността, са имали възможност да изпитат само висшите слоеве, а не работниците, които нерядко още от невръстна детска възраст са били подлагани на безмилостна експлоатация, работейки по дванадесет и повече часа дневно при нездрави условия на труд във фабриките, за да изкарват своето препитание.
Възможно е нервните разстройства да не са нараснали, а просто днес да става по-често дума за тях. Те по-често попадат в зрителното поле на лекарите и на обществеността. Няма съмнение, че нервната система на хората сега е изложена на по-голямо изобилие от дразнители, отколкото тази на нашите предци. Ако се сравни количеството информация, коятв получава един жител на големия град през обикновения работен ден в предприятието, у дома и на улицата, чрез радиото, телефона, телевизията, скоростния транспорт и машините, която информация трябва мигновено да бъде обработена в мозъка, е дразнителите, на които е бил изложен един гражданин от средните векове, то не трябва да се съмняваме в нарасналата ангажираност и претовареност.Въпреки това би трябвало да проникнем по-надълбоко, ако се оплакваме, че заплащаме научнотехническия прогрес с покачване на нервността или приемем призива на някои апостоли на здравето „Назад към природата“. Природата на хората се е променила и не е същата като на пещерните хора, а отговаря на достигнатото историческо ниво на развитие, т. е. на тяхната култура. Ние ще загинем не само физически от така нареченото кърти чисти извозва, но и духовно, ако ни изпратят въоръжени само с няколко кожи в дивите места. Науката и техниката са създали за нас много удобства и са направили по приятно съществуването ни, от което не можем да се лишим и без което даже не бихме могли да живеем. Те създават все по-нови потребности и ни правят по-взискателни. Доказано е също така, че средно ние сме поздрави и живеем по-дълго, отколкото нашите предтечи и вероятно сме по-щастливи не на последно място с помощта и благодарение на науката и техниката в едно свободно от войни, експлоатация и потисничество социалистическо общество.
Нашата нервна система е органът за приспособяване към променените условия на живот. Това е нейната главна задача. Нейните възможности не се използуват напълно. Ние създаваме условията си на живот с помощта на своя мозък. Да ги претворим така, че да не ни правят нервни е в нашите възможности не на отделния човек, разбира се, но на обществото като цяло. Защото не на последно място то определя дали ще се откажем от потребността да се трупат печалби, което уврежда нервната система, или ще подпомагаме интереси, които допринасят за един здрав и изпълнен със смисъл живот.
Още по-малко обосновано е мнението, че научно-техническият прогрес на „модерното време“ е отговорен за неврозите, които, както видяхме, произлизат по психосоциален път от разстроените междуличностови отношения.
Споменахме вече, че невротизиращото въздействие на информацията зависи не от нейното количество, а от значението,, което тя има за отделния човек, и отношението му към нея. С други думи: не физическата същност и качествата на дразнителите, а тяхната социална стойност определя рецептите на нашето нервно-пеихично реагиране спрямо тях. То се определя от това, дали информациите ни изпълват с радост или страх, с щастие или разочарование, с надежда или отчаяние. Един ръководен служител в капиталистическото предприятие, който непрекъснато е преследван в безпощадната конкурентна борба, от страх, че може да загуби своето място, ще преработва психично едно и също количество впечатления, получени през деня, съвсем различно от ръководителя на един социалистически колектив, който, без да има грижи за своето съществуване, със своите сътрудници съзнателно и целенасочено ще се бори за изпълняването на плана и след един изпълнен с напрежение работен ден може да се върне у дома с изживяване за успех.
Това, разбира се, още не означава, че той е имунизиран срещу неврози, но показва отново зависимостта им от обществените отношения. За това също има изследвания в капиталистическите страни. Слоеве и групи от населението, които са заплашени от социален спад, които се борят за работното си място, загубили са го или са расово дискриминирани, показват повишен брой психични разстройства.
Несъмнено е патогенното влияние общество, в което човекът е експлоатиран, манипулиран, преследван или вижда в другите хора само конкуренти и трябва да се страхува от тях. Социалистическото общество предлага обективно най-добрите предпоставки постепенно да се редуцират психо-социалните причини за заболяванията. Така при нас отпадат онези напрежения, несигурността за съществуването, социалните несправедливости и страхове, които се получават от антагонистичните взаимоотношения между работници и работодатели, от изпадащата в кризи и болна капиталистическа система.
Както показват споменатите вече по-горе цифри, неврозите и нервните разстройства няма да изчезнат от само себе си. Отношенията между хората могат да бъдат подобрени само чрез един постепенен процес на промяна. Разбира се, несъмнено ще останат индивидуални разлики в способността да се преработват онези нервно-психични натоварвания, които никога не могат да бъдат отстранени. Да се проучи това по най-добрия начин и да се създадат методи, подходящи за това, е важна задача на социалистическото здравно възпитание. Отпадат все повече и повече причините за неврозите, които са характерни за буржоазното общество, но нашият живот в работата и семейството носи със себе си нови проблеми, които все пак крият рискове за психичното здраве и трябва да бъдат разрешавани.
Организацията на работата, цеховете, технологичните процеси като къртене, полагане на топлоизолация, трябва да бъдат оформени според познанията на инженерната психология и физиология на труда. Това произтича от оптимизирането на системата човек—машина, от намаляването на шума, за който е доказано, че предизвиква многобройни оплаквания, та чак до цветята на работното място, разхубавяване на предприятията и техните съоръжения. Едновременно с това те са и начини за повишаване производителността на труда, което е в интерес и за благото на всички.
Външните и техническите мерки, колкото и необходими да са те, все пак не са достатъчни за профилактиката. Те се срещат и в много капиталистически предприятия. Рафинирано рекламирани като големи социални подобрения, там те служат за по-интензивна експлоатация. Хладнокръвно се преценява, че неврозите и болната работна ръка носят по-малко печалби. Значи могат да се пожертвуват известни средства за намаляване силата на шума, за транспорта до и от работното място, изключването на особено натоварващите дразнители, оформянето на цеховете. Скоро печалбите от вложените суми се покачват многократно. Един работодател не би дал доброволно и грош за подобряване условията на труд, ако това не би му се върнало по-късно като печалба.
Решаващо значение за предпазване от неврозите като функционални заболявания, които са обусловени от преживявания, е оптимизирането на отношенията в работния колектив и в семейството. Ако при капитализма се стараят да постигнат добър професионален климат, то е, защото това също носи доходи. Да се постигне хармония между „социалните партньори“ — с подобни фалшиви думи биват подмамвани работниците. Но това са неща, предварително обречени на провал, защото работниците и работодателите имат обективно диаметрално противоположни интереси и по този начин не могат да бъдат отстранени, а само в известна степен омекотени. „Производствената психология“ при капитализма трябва да се абстрахира от основното противоречие между работодател и работник и да го притъпи за благото на предприятието, разглеждайки го на нивото на индивидуалните междуличностни отношения.
Съвпадането на основните цели и интереси на всички членове на предприятието — от работника до генералния директор, може да съществува само в социалистическото общество.
Нашият читател сигурно също не е останал незасегнат от противоречията и конфликтите в социалното поле. В нашето общество обаче те са преодолими поради съвпадането на общите цели на гражданите. Задача на всеки човек, на всяка бригада, всеки работен колектив, на ръководствата на предприятията и обществените организации, жилищните колективи и не на последно място на семействата е да използуват познанията от учението за неврозите и изхождайки от основите на социалистическия хуманизъм, да създадат културна атмосфера, в която психогенните заболявания като разстройства на социалните комуникации ще бъдат намалени до минимум, атмосфера, в която конфликтите се прекратяват навреме или се разрешават по приятелски начин. Това възпитава уравновесени и психично стабилни личности. Да се живее по социалистически, означава също да се чувствуваш отговорен и за здравето на хората около теб, да допринасяш те да издържат не само защото трябва да изпълняваме и тяхната работа, а заради собствения ни интерес, интересите на семейството, предприятието и цялото общество. Всяко поведение, което довежда до психични натоварвания, действуващи вредно на хората около него, всяка дума, която ги обижда, всяко действие, което намалява психическия комфорт, е не по-малко недостойно, неморално и изпълнено с последствия, отколкото телесно увреждане, причинено поради нехайство или съзнателно като отравяне или причиняването на нещастен случай в предприятието поради неспазване на предпазните мерки.Необходима е също така култура при общуването с хората около нас. Не само външна, формална, „по книга“, не трябва да се правим и на светци и грижата за човека да изразяваме само с рутинни и изтъркани изрази, а тя да бъде истинска, честна и сърдечна. Тя трябва да служи, ако е необходимо, на ясната, но градивна и помагаща критика. При наличието на такива предпоставки тя не заплашва никого с психични увреждания. Такава култура, ако се поддържа от всички, ще се отрази добре на всички нас и ще бъде в състояние да премахне някои психо-социални разстройства на здравето още в зародиш.
Възможно е нервните разстройства да не са нараснали, а просто днес да става по-често дума за тях. Те по-често попадат в зрителното поле на лекарите и на обществеността. Няма съмнение, че нервната система на хората сега е изложена на по-голямо изобилие от дразнители, отколкото тази на нашите предци. Ако се сравни количеството информация, коятв получава един жител на големия град през обикновения работен ден в предприятието, у дома и на улицата, чрез радиото, телефона, телевизията, скоростния транспорт и машините, която информация трябва мигновено да бъде обработена в мозъка, е дразнителите, на които е бил изложен един гражданин от средните векове, то не трябва да се съмняваме в нарасналата ангажираност и претовареност.Въпреки това би трябвало да проникнем по-надълбоко, ако се оплакваме, че заплащаме научнотехническия прогрес с покачване на нервността или приемем призива на някои апостоли на здравето „Назад към природата“. Природата на хората се е променила и не е същата като на пещерните хора, а отговаря на достигнатото историческо ниво на развитие, т. е. на тяхната култура. Ние ще загинем не само физически от така нареченото кърти чисти извозва, но и духовно, ако ни изпратят въоръжени само с няколко кожи в дивите места. Науката и техниката са създали за нас много удобства и са направили по приятно съществуването ни, от което не можем да се лишим и без което даже не бихме могли да живеем. Те създават все по-нови потребности и ни правят по-взискателни. Доказано е също така, че средно ние сме поздрави и живеем по-дълго, отколкото нашите предтечи и вероятно сме по-щастливи не на последно място с помощта и благодарение на науката и техниката в едно свободно от войни, експлоатация и потисничество социалистическо общество.
Нашата нервна система е органът за приспособяване към променените условия на живот. Това е нейната главна задача. Нейните възможности не се използуват напълно. Ние създаваме условията си на живот с помощта на своя мозък. Да ги претворим така, че да не ни правят нервни е в нашите възможности не на отделния човек, разбира се, но на обществото като цяло. Защото не на последно място то определя дали ще се откажем от потребността да се трупат печалби, което уврежда нервната система, или ще подпомагаме интереси, които допринасят за един здрав и изпълнен със смисъл живот.
Още по-малко обосновано е мнението, че научно-техническият прогрес на „модерното време“ е отговорен за неврозите, които, както видяхме, произлизат по психосоциален път от разстроените междуличностови отношения.
Споменахме вече, че невротизиращото въздействие на информацията зависи не от нейното количество, а от значението,, което тя има за отделния човек, и отношението му към нея. С други думи: не физическата същност и качествата на дразнителите, а тяхната социална стойност определя рецептите на нашето нервно-пеихично реагиране спрямо тях. То се определя от това, дали информациите ни изпълват с радост или страх, с щастие или разочарование, с надежда или отчаяние. Един ръководен служител в капиталистическото предприятие, който непрекъснато е преследван в безпощадната конкурентна борба, от страх, че може да загуби своето място, ще преработва психично едно и също количество впечатления, получени през деня, съвсем различно от ръководителя на един социалистически колектив, който, без да има грижи за своето съществуване, със своите сътрудници съзнателно и целенасочено ще се бори за изпълняването на плана и след един изпълнен с напрежение работен ден може да се върне у дома с изживяване за успех.
Това, разбира се, още не означава, че той е имунизиран срещу неврози, но показва отново зависимостта им от обществените отношения. За това също има изследвания в капиталистическите страни. Слоеве и групи от населението, които са заплашени от социален спад, които се борят за работното си място, загубили са го или са расово дискриминирани, показват повишен брой психични разстройства.
Несъмнено е патогенното влияние общество, в което човекът е експлоатиран, манипулиран, преследван или вижда в другите хора само конкуренти и трябва да се страхува от тях. Социалистическото общество предлага обективно най-добрите предпоставки постепенно да се редуцират психо-социалните причини за заболяванията. Така при нас отпадат онези напрежения, несигурността за съществуването, социалните несправедливости и страхове, които се получават от антагонистичните взаимоотношения между работници и работодатели, от изпадащата в кризи и болна капиталистическа система.
Както показват споменатите вече по-горе цифри, неврозите и нервните разстройства няма да изчезнат от само себе си. Отношенията между хората могат да бъдат подобрени само чрез един постепенен процес на промяна. Разбира се, несъмнено ще останат индивидуални разлики в способността да се преработват онези нервно-психични натоварвания, които никога не могат да бъдат отстранени. Да се проучи това по най-добрия начин и да се създадат методи, подходящи за това, е важна задача на социалистическото здравно възпитание. Отпадат все повече и повече причините за неврозите, които са характерни за буржоазното общество, но нашият живот в работата и семейството носи със себе си нови проблеми, които все пак крият рискове за психичното здраве и трябва да бъдат разрешавани.
Организацията на работата, цеховете, технологичните процеси като къртене, полагане на топлоизолация, трябва да бъдат оформени според познанията на инженерната психология и физиология на труда. Това произтича от оптимизирането на системата човек—машина, от намаляването на шума, за който е доказано, че предизвиква многобройни оплаквания, та чак до цветята на работното място, разхубавяване на предприятията и техните съоръжения. Едновременно с това те са и начини за повишаване производителността на труда, което е в интерес и за благото на всички.
Външните и техническите мерки, колкото и необходими да са те, все пак не са достатъчни за профилактиката. Те се срещат и в много капиталистически предприятия. Рафинирано рекламирани като големи социални подобрения, там те служат за по-интензивна експлоатация. Хладнокръвно се преценява, че неврозите и болната работна ръка носят по-малко печалби. Значи могат да се пожертвуват известни средства за намаляване силата на шума, за транспорта до и от работното място, изключването на особено натоварващите дразнители, оформянето на цеховете. Скоро печалбите от вложените суми се покачват многократно. Един работодател не би дал доброволно и грош за подобряване условията на труд, ако това не би му се върнало по-късно като печалба.
Решаващо значение за предпазване от неврозите като функционални заболявания, които са обусловени от преживявания, е оптимизирането на отношенията в работния колектив и в семейството. Ако при капитализма се стараят да постигнат добър професионален климат, то е, защото това също носи доходи. Да се постигне хармония между „социалните партньори“ — с подобни фалшиви думи биват подмамвани работниците. Но това са неща, предварително обречени на провал, защото работниците и работодателите имат обективно диаметрално противоположни интереси и по този начин не могат да бъдат отстранени, а само в известна степен омекотени. „Производствената психология“ при капитализма трябва да се абстрахира от основното противоречие между работодател и работник и да го притъпи за благото на предприятието, разглеждайки го на нивото на индивидуалните междуличностни отношения.
Съвпадането на основните цели и интереси на всички членове на предприятието — от работника до генералния директор, може да съществува само в социалистическото общество.
Нашият читател сигурно също не е останал незасегнат от противоречията и конфликтите в социалното поле. В нашето общество обаче те са преодолими поради съвпадането на общите цели на гражданите. Задача на всеки човек, на всяка бригада, всеки работен колектив, на ръководствата на предприятията и обществените организации, жилищните колективи и не на последно място на семействата е да използуват познанията от учението за неврозите и изхождайки от основите на социалистическия хуманизъм, да създадат културна атмосфера, в която психогенните заболявания като разстройства на социалните комуникации ще бъдат намалени до минимум, атмосфера, в която конфликтите се прекратяват навреме или се разрешават по приятелски начин. Това възпитава уравновесени и психично стабилни личности. Да се живее по социалистически, означава също да се чувствуваш отговорен и за здравето на хората около теб, да допринасяш те да издържат не само защото трябва да изпълняваме и тяхната работа, а заради собствения ни интерес, интересите на семейството, предприятието и цялото общество. Всяко поведение, което довежда до психични натоварвания, действуващи вредно на хората около него, всяка дума, която ги обижда, всяко действие, което намалява психическия комфорт, е не по-малко недостойно, неморално и изпълнено с последствия, отколкото телесно увреждане, причинено поради нехайство или съзнателно като отравяне или причиняването на нещастен случай в предприятието поради неспазване на предпазните мерки.Необходима е също така култура при общуването с хората около нас. Не само външна, формална, „по книга“, не трябва да се правим и на светци и грижата за човека да изразяваме само с рутинни и изтъркани изрази, а тя да бъде истинска, честна и сърдечна. Тя трябва да служи, ако е необходимо, на ясната, но градивна и помагаща критика. При наличието на такива предпоставки тя не заплашва никого с психични увреждания. Такава култура, ако се поддържа от всички, ще се отрази добре на всички нас и ще бъде в състояние да премахне някои психо-социални разстройства на здравето още в зародиш.