Информационните технологии и болниците в ЕС
92% от болниците в Европа са свързани чрез широколентова връзка, 81% поддържат електронни записи на пациентите, но едва 4% предоставят онлайн достъп до тях.
Според данните от доклада от проучването, което е проведено в 906 болници в 27-те държави-членки на ЕС и Хърватия, Исландия и Норвегия, eHealth играе нарастваща роля в европейските болници. Наблюдават се обаче сериозни регионални различия, а най-напреднали са скандинавските държави. 54% от болниците в Европа осигуряват WiFi достъп, 30% работят с електронни рецепти за лекарства, 8% предлагат телемедицински решения за проследяване на пациентите у дома, 5% използват някаква форма на електронен обмен на данни с доставчици на здравни услуги в други държави от ЕС. 39% от болниците ползват видеоконферентна връзка, основно за консултации на лекари от болницата и външни специалисти. В 71% от болниците има възможност пациентите да си запазят час за консултация по електронен път. Отличници в това отношение са 7 държави, в които на практика всички болници предлагат eBooking – Хърватия, Естония, Унгария, Ирландия, Люксембург, Малта и Великобритания. В България само една от 15 болници предоставя такава възможност, пише в доклада.
Европейската комисия разчита информационните и комуникационни технологии да помогнат за справянето със съвременните предизвикателства пред здравните системи, каквито са застаряването на населението, увеличаването на хроничните заболявания и недостига на медицински кадри. Според Еврокомисията, eHealth има потенциала да се превърне в третата по размер индустрия в здравния сектор след фармацевтичната и производството на медицински изделия.
Сътрудничеството и споделянето на информация между специалистите в здравеопазването имат най-голям краткосрочен потенциал за улесняването на иновацията в здравния сектор, показа друго проучване, представено на форума в Будапеща. То е проведено от Принстънската международна изследователска асоциация за проучване, по поръчка на Групата за интернет бизнес решения на „Сиско”. В рамките на проучването лидерите в здравеопазването в 16 държави на шест континента – Австралия, Бразилия, Канада, Чили, Англия, Франция, Германия, Индия, Йордания, Кения, Мексико, Нигерия, Саудитска Арабия, Шотландия, ЮАР и САЩ - са изказали мненията си относно водещите проблеми и възможности за предлагането на здравни услуги за гражданите. Главното предизвикателство за лидерите в предоставянето на услуги в здравеопазването е лошото разпределение на здравните специалисти, сочат данните от проучването. Според 35% от мненията това е най-трудната задача. Недостатъчният брой здравни специалисти е следващото главно предизвикателство, определено от 20% от анкетираните като най-трудната задача. С оглед на най-големите си и всеобхватни проблеми, глобалните лидери приоритизират достъпа, ефикасността и качеството на услугите пред „предлагането на здравни услуги, които може да си позволи нашата държава”. Само 10 процента от анкетираните оценяват евтината услуга като най-важна.
Повечето от участниците в проучването са видели възможност за потенциален пробив в здравеопазването в своите страни с помощта на телемедицината. Сътрудничеството с помощта на информационни и комуникационни технологии за диагностицирането и лечението на пациенти е определено като възможност с висок потенциал от 65% от анкетираните. Елекронното споделяне или електронен достъп до диагностични изображения, видео или биометрични данни на пациентите също са определени от 65% от анкетираните като високопотенциален подход.
Според данните от доклада от проучването, което е проведено в 906 болници в 27-те държави-членки на ЕС и Хърватия, Исландия и Норвегия, eHealth играе нарастваща роля в европейските болници. Наблюдават се обаче сериозни регионални различия, а най-напреднали са скандинавските държави. 54% от болниците в Европа осигуряват WiFi достъп, 30% работят с електронни рецепти за лекарства, 8% предлагат телемедицински решения за проследяване на пациентите у дома, 5% използват някаква форма на електронен обмен на данни с доставчици на здравни услуги в други държави от ЕС. 39% от болниците ползват видеоконферентна връзка, основно за консултации на лекари от болницата и външни специалисти. В 71% от болниците има възможност пациентите да си запазят час за консултация по електронен път. Отличници в това отношение са 7 държави, в които на практика всички болници предлагат eBooking – Хърватия, Естония, Унгария, Ирландия, Люксембург, Малта и Великобритания. В България само една от 15 болници предоставя такава възможност, пише в доклада.
Европейската комисия разчита информационните и комуникационни технологии да помогнат за справянето със съвременните предизвикателства пред здравните системи, каквито са застаряването на населението, увеличаването на хроничните заболявания и недостига на медицински кадри. Според Еврокомисията, eHealth има потенциала да се превърне в третата по размер индустрия в здравния сектор след фармацевтичната и производството на медицински изделия.
Сътрудничеството и споделянето на информация между специалистите в здравеопазването имат най-голям краткосрочен потенциал за улесняването на иновацията в здравния сектор, показа друго проучване, представено на форума в Будапеща. То е проведено от Принстънската международна изследователска асоциация за проучване, по поръчка на Групата за интернет бизнес решения на „Сиско”. В рамките на проучването лидерите в здравеопазването в 16 държави на шест континента – Австралия, Бразилия, Канада, Чили, Англия, Франция, Германия, Индия, Йордания, Кения, Мексико, Нигерия, Саудитска Арабия, Шотландия, ЮАР и САЩ - са изказали мненията си относно водещите проблеми и възможности за предлагането на здравни услуги за гражданите. Главното предизвикателство за лидерите в предоставянето на услуги в здравеопазването е лошото разпределение на здравните специалисти, сочат данните от проучването. Според 35% от мненията това е най-трудната задача. Недостатъчният брой здравни специалисти е следващото главно предизвикателство, определено от 20% от анкетираните като най-трудната задача. С оглед на най-големите си и всеобхватни проблеми, глобалните лидери приоритизират достъпа, ефикасността и качеството на услугите пред „предлагането на здравни услуги, които може да си позволи нашата държава”. Само 10 процента от анкетираните оценяват евтината услуга като най-важна.
Повечето от участниците в проучването са видели възможност за потенциален пробив в здравеопазването в своите страни с помощта на телемедицината. Сътрудничеството с помощта на информационни и комуникационни технологии за диагностицирането и лечението на пациенти е определено като възможност с висок потенциал от 65% от анкетираните. Елекронното споделяне или електронен достъп до диагностични изображения, видео или биометрични данни на пациентите също са определени от 65% от анкетираните като високопотенциален подход.